Kerstpakketten geven is een traditie

Voor veel bedrijven is kerstpakketten uitdelen in de feestmaand december een traditie. Het is ook de perfecte gelegenheid om waardering te tonen en werknemers te belonen voor hun harde werk en toewijding gedurende het afgelopen jaar. Pakketten zijn er in verschillende vormen, maten en prijsklassen, waardoor je uiteenlopende opties hebt om uit te kiezen. Voor welk kerstpakket kies jij dit jaar?

Kerstpakketten als beloning

Eén van de belangrijkste redenen om kerstpakketten weg te geven, is om medewerkers te belonen voor hun harde werk en prestaties. Als bedrijf is het belangrijk om winstgevendheid te zijn en dat kan je alleen realiseren met de hulp van een toegewijde en hardwerkende medewerker. Het hele jaar door hebben medewerkers veel moeite gedaan om de door jou gestelde doelen te bereiken. Tijdens de feestdagen en wanneer er ook iets meer ruimte is om terug te kijken op het afgelopen jaar, is het een mooi moment om je waardering uit te spreken zonder dat je ook iets hoeft te zeggen. Door het geven van een kerstpakket spreek je al jouw waardering uit.

Relatief goedkope investering

Kerstpakketten mogen ook als een investering worden gezien, want door het geven van een pakket motiveer je het personeel. Terwijl de investering relatief laag is is. Pakketten zijn er al vanaf enkele tientallen euro’s en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Met nog een bijkomstig voordeel dat een gift tot een bepaalde bedrag fiscaal aftrekbaar is. Dus wanneer je het als werkgever een beetje slim aanpakt, kost het pakket je vrijwel niets tot zelfs helemaal niets. Dus waarom zou je het personeel dan ook niet belonen met een mooi en goed gevuld pakket?

Kerstpakketten als aanvulling op de voorraadkast

Kerstpakketten zijn ook meer dan welkome aanvullingen voor medewerkers die het financieel moeilijk hebben tijdens de feestdagen. Pakketten bevatten vaak lekkernijen, zoals chocolade, chips of popcorn. Of drankjes, zoals bier of wijn. In ieder geval luxueuze producten die niet worden aangeschaft wanneer een personeelslid er financieel niet goed voorstaat. In een tijd waarin alles duurder wordt en de koopkracht daalt, kan een kerstpakket echt als geroepen komen. Dus dat is ook wel een hele mooie reden om je medewerkers een kerstpakket te geven.

Maak mensen blij

Een andere goede reden om voor het kerstpakket te kiezen is dat je mensen blij maakt. Het is toch leuk om je medewerkers met de grote kerstpakketten naar buiten te zien wandelen terwijl ze een glimlach van oor tot oor hebben? Iedereen vindt het leuk. Ondanks dat er altijd wel een paar mensen zijn die klagen over een te grote of te zware doos of liever een ander cadeau willen. Daar ontkom je niet aan. Het is hierin wel belangrijk dat je geen onderscheid maakt in personeelsleden. Geef de één niet meer dan de ander, want dat komt geheid boven water. En dan krijg je niet alleen scheve gezichten, maar ook gedemotiveerd personeel. Dat je juist wil voorkomen. Geef iedereen hetzelfde pakket. Van de stagiair tot aan de magazijnmedewerker en van de sales manager tot aan de marketeer. Wil je iemand extra belonen? Kies dan een ander moment uit om die persoon iets extra’s te geven.